Jak promować lokalną firmę?
5 sprawdzonych sposobów
Masz firmę, która działa na niewielkim obszarze i zastanawiasz się, co zrobić, by przyciągnąć do niej nowych klientów? Większość podpowiedzi, które dostajesz, pasuje raczej do firm o zasięgu ogólnopolskim? Sprawdź, czy korzystasz już z tych narzędzi.
Możliwości reklamy w internecie są dziś naprawdę spore. Możemy docierać do klientów w drugiej części kraju, czy nawet świata… tylko po co nam to, jeśli prowadzimy biznes, z którego mogą skorzystać tylko mieszkańcy naszej miejscowości? Kawiarnia, sklep stacjonarny, lokalne usługi – jak je skutecznie promować bez wydawania fortuny?
SPOSÓB 1. DAJ SIĘ ZAUWAŻYĆ – FIZYCZNIE
Jeśli chcesz, żeby odwiedzały Cię osoby znajdujące się w najbliższym otoczeniu Twojego lokalu, daj im się zauważyć. Przykuwający uwagę szyld czy baner mogą być pierwszym krokiem do tego, by ludzie dowiedzieli się, że Twoja firma jest tuż obok. Jeśli nie dysponujesz lokalem, a swoje usługi realizujesz na przykład z dojazdem do klienta, także warto pomyśleć o reklamie zewnętrznej z namiarami na Ciebie. Pamiętaj o jednym – nie chodzi tylko o to, by być dostrzeżonym, ale też, by zachęcić ludzi do współpracy z Tobą. Niech reklama będzie więc schludna – zarówno jeśli chodzi o projekt, jak i wykonanie.
W przypadku biznesów, które znajdują się w dobrej lokalizacji, czyli miejscu, gdzie przewija się sporo potencjalnych klientów, warto pomyśleć o wyjściu do nich z naszą ofertą. Produkt wystawiony przed drzwi (regularnie zmieniany) czy potykacz z informacją o daniu dnia lub ofertach specjalnych potrafią sprawić, że ludzie będą specjalnie przechodzili obok, żeby je zobaczyć. Ciekawość to naprawdę potężna broń w reklamie – nie tylko tej lokalnej.
SPOSÓB 2. DAJ SIĘ ZAUWAŻYĆ – INTERNETOWO
Gdy mieszkasz w jakimś miejscu od urodzenia, pewnie świetnie zdajesz sobie sprawę, gdzie dobrze zjesz, a gdzie skorzystasz z usług, których potrzebujesz. Jednak nawet w takich sytuacjach zdarza się, że przed wizytą w tym miejscu sprawdzasz w internecie, czy firma o której myślisz wciąż działa oraz w jakich godzinach jest otwarta, prawda?
Jeśli nie mamy ugruntowanej od pokoleń pozycji albo lokal znajduje się w miejscu, gdzie jest sporo nowych mieszkańców, musimy nastawić się na to, że internet będzie jednym z pierwszych źródeł pozyskiwania informacji o nas. Warto oczywiście mieć stronę internetową, ale nie powinniśmy zapomnieć też o obecności w mapach Google. Możemy zrobić to tworząc bezpłatny profil naszej działalności w https://www.google.com/intl/pl_pl/business/. Warto zadbać o kilka zdjęć firmy, uzupełnienie opisu, godzin otwarcia i dodanie słów kluczowych do nazwy. „Cukiernia XYZ” to oczywiście dobra nazwa, ale „Cukiernia XYZ – ciasta, torty i pączki” da nam prawdopodobnie większy ruch.
Gdy mamy już profil, powinniśmy zadbać o zebranie pod nim opinii zadowolonych klientów. Nie piszmy ich sami – to naprawdę widać. Zamiast tego zaproponujmy jakąś ofertę specjalną dla klientów, którzy pozytywnie opiszą nas w Google’u, a nie minie wiele czasu, gdy każdy szukający w okolicy produktów podobnych do naszych zobaczy w wyszukiwarce, jak do nas trafić.
SPOSÓB 3. ZADBAJ O OBECNYCH KLIENTÓW – FIZYCZNIE
Choć nie wszyscy zdają sobie z tego sprawę, klient, który już nas odwiedził jest kluczowy dla większości biznesu. Ponieśliśmy już jakieś nakłady, by go pozyskać (np. poprzez reklamę), a jeśli tylko go nie zawiedziemy, będzie go prawdopodobnie łatwiej przekonać do następnych zakupów niż kogoś, kto nas jeszcze nie poznał. W przypadku biznesów lokalnych za „chuchaniem i dmuchaniem” na klientów przemawia jeszcze jeden czynnik – działamy na rynku, na którym znaleźć możemy ograniczoną liczbę osób zainteresowanych naszymi usługami. Jeśli zrazimy do siebie jakąś ich część, nie zawsze nadrobimy to szukając nowych odbiorców.
Kluczowe w dbaniu o klientów jest oczywiście zapewnienie im produktu i obsługi na wysokim poziomie. Gdy jednak to już mamy, warto zadbać o coś ekstra. Dorzućmy stałym klientom jakieś zniżki czy kartę lojalnościową, dzięki której przy kolejnych zakupach coś zyskają (rabat, ekstra produkt, pluszaka dla dziecka). Wielu klientów docenia to, że jest w lokalu rozpoznawana, traktowana nie jako kolejny anonim, ale ktoś, kogo się w Twojej firmie ceni i lubi – w takiej sytuacji za zakupami nie muszą iść gratyfikacje materialne, a i tak klient wróci do Ciebie z uśmiechem.
SPOSÓB 4. ZADBAJ O OBECNYCH KLIENTÓW – INTERNETOWO
Stwórz profil firmy na Facebooku, zachęcaj klientów do polubienia go i spraw, by znaleźli tam coś ciekawego. Fizycznie w lokalu większość Twoich klientów pojawi się dopiero, gdy uświadomi sobie jakąś potrzebę, którą Twoja firma może zaspokoić. Jeśli jednak zachęcimy ich by polubili Twój fanpage, możemy sami pokazać im, że mamy coś, co może ich zainteresować. Nic więc dziwnego, że stacjonarne sklepy z odzieżą prezentują na swoich profilach nowe ubrania, a restauracje kuszą nas w porze obiadowej zdjęciami smakowitych dań. To po prostu działa.
Tworząc stronę firmową na Facebooku, warto zadbać o to, by nasi użytkownicy czuli się tu dobrze. Postarajmy się przenieść atmosferę lokalu także do naszej komunikacji w sieci. Nie jest to proste, ale jeśli się uda, jest niemalże gwarancją sukcesu. Trzeba też pamiętać o regularności. Z pewnością wielokrotnie okaże się, że nie masz już czasu na wrzucanie kolejnych postów. Pamiętaj jednak, że Twoja konkurencja zmaga się z tymi samymi problemami. Jeśli uda Ci się wytrwać, zbudujesz przewagę swojej firmy.
SPOSÓB 5. REKLAMUJ SIĘ, ALE Z GŁOWĄ
Wiele można osiągnąć bez reklamy, ale przemyślana kampania potrafi wyraźnie dodać naszej firmie przyspieszenia. Internet, radio, prasa lokalna – który z kanałów będzie najlepszy dla lokalnej firmy? Jak zwykle w takich sytuacjach najlepszą odpowiedzią będzie „to zależy”. Bo rzeczywiście, w zależności od specyfiki danego biznesu i danego nośnika reklamowego, efekty mogą być większe lub mniejsze. Warto tylko pamiętać o kilku podstawowych zasadach
Reklamuj się tam, gdzie masz klientów – niby oczywiste, a jednak nie zawsze. Ustawiając reklamę na Facebooku czy w Google’u możesz zawęzić obszar jej wyświetlania do miasta, kodu pocztowego czy nawet okręgu o promieniu 1 km wokół Twojego lokalu. Jeśli decydujesz się na radio czy prasę lokalną, także zwróć uwagę na to, czy trafiają one do Twoich odbiorców czy nie płacisz przypadkiem za dotarcie do co prawda dużej grupy, ale niekoniecznie mogącej dokonać du Ciebie zakupu (np. z całego województwa).
Dopracuj przekaz reklamowy – nie chodzi tylko o to, by się pokazać, ale by realnie zachęcić do skorzystania z Twojej firmy. Poświęć więc czas, by Twoje reklamy były zrozumiałe, zachęcające do działania i zwracające uwagę. Zawsze w ich centrum stawiaj nie swoją firmę, a to, jak może ona zaspokoić potrzeby Twoich klientów (więcej na ten temat pisaliśmy już tutaj).
Testuj różne rozwiązania – idealny przepis na komunikację lokalnej firmy nie istnieje. Musisz sam znaleźć rozwiązania, które będą się sprawdzały w przypadku Twojego biznesu. Ufanie swojej intuicji i doświadczeniu jest oczywiście cenne, ale najbardziej wtedy, gdy skonsultujemy je z danymi liczbowymi i realnymi testami. Ograniczając się do tego, co robimy od lat (i co robią wszyscy wkoło), skazujemy się na rezultaty zbliżone do dotychczasowych.
Korzystasz z tych rozwiązań i nie działają? A może nie wiesz, od czego zacząć?
Napisz do nas - postaramy się pomóc!
KONTAKT
Co warto o nas wiedzieć?
Nasze biuro pracuje zazwyczaj w godzinach 7-15, dlatego jeśli po tej godzinie nie możesz się do nas dodzwonić – napisz – odpowiemy lub oddzwonimy tak szybko, jak tylko będzie to możliwe.
Pracujemy w centrum Polski dlatego jeśli chodzi o spotkania na żywo, preferujemy Warszawę. Wiele spotkań obywamy jednak online i zauważamy, że coraz więcej Klientów ceni sobie tę mniej absorbującą czasowo formułę.
Potrzebujesz “zewnętrznego działu marketingu”? Kogoś, kto nie tylko wykona to, co mu zlecisz, ale też podpowie, co robić warto? Nasze kompetencje i kreatywność są do Twojej dyspozycji. Jeśli nie jesteśmy w stanie czegoś zrobić sami – prawdopodobnie będziemy w stanie polecić Ci kogoś, kto jest w stanie zrobić to dobrze.